Tröttsamt och lidande

Jag älskar min mamma. Väldigt mycket. Men jag kan ogilla henne. Särskilt när hon dricker. Jag bor 18 mil från henne och jag vet inte vad hon har för sig just nu. Jag vet iallafall att hon inte dricker just nu för då skulle hon ringa mig vilken minut som helst. Det är det som är det mest jobbigaste med henne. Jag hör på henne när hon har druckit alkohol. Man blir flamsig, flummig och pratar långsamt. Och skrattar en hel del och kan aldrig komma till saken. Man upprepar frågor t.ex "Vad gör du ?", pratar om något annat i 30 sekunder och upprepar frågan. Det får jag uppleva några gånger om året och jag tycker inte alls om det. Jag fattar inte varför hon gör det. Varför ska hon ringa oss, sina barn ? Jag blir deprimerad när jag pratar med henne när hon är full. Liksom.. jag blir irriterad och jag känner att jag lägger på när som helst. När jag kommer och besöker henne i en vecka eller en helg vädjar jag henne att undvika alkohol, för hennes och mitt egna bästa. Men ofta lyckas jag inte. Jag gillar inte att se henne dricka vin. Det känns inte som min mamma då. Det känns bara som att jag känner henne som någon.. bekant. Visst, några gånger får hon dricka men samtidigt tänker jag varför jag låter henne. Jag förstör bara henne.

Jag pluggar om droger i skolan
och håller på och läser om just alkohol. Jag läste att hjärtat slag blir sämre, minnet blir sämre och man kan inte kontrollera sig. Man gör saker som man egentligen inte vill när man är nykter. Och det är jag orolig för mamma. Att hon kommer gå för långt och testa på något som är farligt. Men, jag får hoppas att hon inte för det. Jag ska försöka få henne att minska mängden av alkohol. Pappa behöver jag inte oroa mig om, visst han dricker men inte tills han blir full, tappar balansen och pratar flummigt. Men min mamma känns väldigt.. jobbigt. Men nu har jag bestämt mig, om hon ringer mig när hon är full ska jag lägga på. Det vill pappa också. Och den orden ska jag följa. Då lär hon sig också att hon inte ska kontakta oss när hon är på fyllan. Och hon kanske minskar mängden av alkohol. Man får allt hoppas. Jag hoppas nästan varje dag. Men mest när hon ringer.

/ Isabelle


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0